Vademecum nauczyciela klas 1-3 szkoły podstawowej w roku szkolnym 2025/2026
Wyobraź sobie narzędzia, które sprawiają, że każdy dzień w szkole staje się prostszy i bardziej efektywny. Przygotowaliśmy wyjątkowy zestaw materiałów, które odpowiadają na wyzwania współczesnego nauczania. Wszystko, czego potrzebujesz, w jednym miejscu, by ułatwić Twoją pracę i zyskać pewność w działaniach.
👩🏫 Dla kogo? Ten pakiet został stworzony z myślą o nauczycielach klas 1-3, którzy:
🎯 Dlaczego warto wybrać ten zestaw?
Co zawiera Vademecum Nauczyciela?

Prosta diagnoza dziecka przed rozpoczęciem nauki w klasie pierwszej, którą może
przeprowadzić rodzic.
Obserwacja i wiedza na temat dziecka pozwoli uzyskać rzetelne informacje na
temat jego umiejętności i zdobytych kompetencji.

To narzędzie może zostać wykorzystane w klasach drugich i trzecich szkoły
podstawowej, kiedy występuje problem w relacjach rówieśniczych, mają miejsce
zachowania agresywne w klasie związane z przemocą fizyczną i psychiczną lub są
uczniowie, którzy czują się odrzuceni przez grupę.
Za pomocą kwestionariusza ankiety można zdiagnozować sytuację w klasie, ustalić
źródło i przyczyny trudności wychowawczych.

To prosta i rzeczowa ankieta dla rodziców. Odpowiedzi na pytania kwestionariusza
pozwolą nauczycielowi na dokładne poznanie potrzeb dziecka, jego trudności
edukacyjnych i przyczyn problemów z zachowaniem.
Rodzic z kolei, dokonując analizy umiejętności i zachowania dziecka, uzyskuje
pewność, że praca z dzieckiem będzie prowadzona we właściwym kierunku.

Prosta diagnoza dziecka przed rozpoczęciem nauki w klasie pierwszej, którą
przeprowadza nauczyciel.
Dokonując obserwacji i analizy zachowania dziecka można uzyskać obszerną wiedzą
na temat jego umiejętności i zdobytych kompetencji.

To doskonałe narzędzie obserwacji ucznia w sytuacjach kryzysowych w szkole. Jego
głównym celem jest pomoc w kompleksowym podejściu do trudnych zachowań
dziecka, umożliwiając zrozumienie ich podłoża, planowanie skutecznych interwencji i
monitorowanie postępów w procesie wsparcia.

To sprawdzone rady dla małego ucznia w radzeniu sobie ze złością.
Proste i zrozumiałe wskazówki, które pomogą w opanowaniu złych emocji.
Zawiera zestaw technik i strategii, które pomagają w kontrolowaniu i wyrażaniu
złości w zdrowy i konstruktywny sposób.

To zbiór atrakcyjnych i sprawdzonych propozycji: zabaw, zadań i ćwiczeń
opracowanych do szkolnych imprez i uroczystości.
Skarbiec pomysłów może być modyfikowany, aktualizowany i wykorzystany w każdej
grupie wiekowej.

To narzędzie do obserwacji ucznia z zaburzeniem lękowym. Pozwoli na zebranie
szczegółowych informacji o funkcjonowaniu dziecka z mutyzmem
wybiórczym w różnych sytuacjach w szkole, co jest niezbędne, aby
zrozumieć potrzeby dziecka i opracować skuteczny plan wsparcia.

To propozycja, która pomoże dziecku w ocenie swojego zachowania w szkole, jest
punktem wyjścia do codziennej pracy nad poprawą jego zachowania i regulowania
emocji.
Określa konkretne cele, oczekiwania i zasady współpracy w celu korekty
zachowania, wyników w nauce lub innych obszarów, które wymagają
modyfikacji.

To propozycja, która pomoże dziecku w ocenie swojego zachowania w domu, jest
punktem wyjścia do codziennej pracy nad poprawą jego zachowania i regulowania
emocji.
Jest to narzędzie, które angażuje ucznia, rodzica w proces wychowawczy,
pomagając w kształtowaniu odpowiedzialności i pozytywnych nawyków.

Pozwala na szybkie i rzetelne przygotowanie oceny opisowej dla ucznia na koniec roku szkolnego.
Pomaga w personalizacji tej oceny dostosowując ją do potencjału i możliwości dziecka na koniec danej klasy.

Atrakcyjny i prosty w formie scenariusz inscenizacji na zakończenie roku szkolnego.
Składa się z trzech krótkich scenek sytuacyjnych, wstępu i zakończenia.
Może być inspiracją do przygotowania własnego przedstawienia.
Pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na wyszukanie, opracowanie indywidualnego
scenariusza.
Składa się z trzech krótkich scenek sytuacyjnych, wstępu i zakończenia przedstawienia.

dodawania w zakresie 20.
liczmanów.

cyfr.
– porównywanie i szeregowanie liczb w zakresie 20
– porządkowanie liczb według określonych kategorii
– zadania logiczne utrwalające poznany materiał

formach nauki poprzez zabawę.
– kształtuje umiejętności logicznego myślenia,
– rozwija umiejętności liczenia oraz operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym
– zwiększa pewność małego ucznia podczas rozwiązywania zadań, motywując go do pracy
– usprawnia koncentrację i uwagę dziecka
– utrwala poznany zakres materiału

Zadania tekstowe proste i złożone, idealne do codziennej pracy z dzieckiem –
zarówno w domu, jak i w szkole.
umiejętności w tym obszarze.
analizowania i rozwiązywania problemów matematycznych.
myślenia.

To znakomita pomoc dla dziecka i nauczyciela. Obejmuje różnorodne zadania, które
pomagają w analizie, interpretacji i zapamiętywaniu informacji zawartych w tekście.
45 tekstów podzielonych na 3 poziomy trudności: teksty proste, złożone,
trudne.
3 arkusze obserwacji czytania ze zrozumieniem na poszczególnych
poziomach.
Propozycja pozwala w szybki i prosty sposób sprawdzić stopień sprawności czytania
dziecka oraz zrozumienia treści tekstów.

Zbiór ćwiczeń i zadań sprawdzonych w pracy dydaktycznej, który uzyskał bardzo przychylną opinię nauczycieli.
Atrakcyjne ćwiczenia mają proste i jasne polecenia. Są łatwe do zastosowania przez
nauczyciela i rodzica.
Możliwość dostosowania form ćwiczeń do poziomu ucznia oraz samodzielnego
modyfikowania poszczególnych elementów.
Celem tego zbioru ćwiczeń jest zachęcenie dzieci do nauki czytania, pokazanie, że
proces nauki czytania nie jest trudny, ale wymaga skupienia uwagi, dobrej pamięci, a
przede wszystkim motywacji do ćwiczeń.

To znakomita pomoc w ćwiczeniu koncentracji i logicznego myślenia małych
uczniów.
Rozmaite teksty dopasowane do różnych poziomów trudności i grup wiekowych.
Pomocne narzędzie dla nauczycieli, rodziców i terapeutów.
Sprawdza się w pracy indywidualnej i grupowej. Pozwala na ocenę sprawności
pamięci dziecka i stopnia zrozumienia przez niego treści tekstów.

To zestaw 20 konkretnych wskazówek dla nauczyciela pracującego z uczniem z
ADHD, które pomogą w organizacji i prawidłowym przebiegu procesu edukacyjnego.
- Propozycja odpowiada na pytania:
Jak stworzyć środowisko sprzyjające koncentracji - W jaki sposób formułować proste polecenia i uzyskać informację zwrotną?
- Jak dzielić zadania na mniejsze etapy?
- W jaki sposób budować pozytywną relację z uczniem?
- Jak być konsekwentnym w procesie wychowawczym?

Sprawdziany pozwalają na zbadanie poziomu umiejętności ucznia po klasie pierwszej.
2 zestawy sprawdzianów kompetencji po klasie pierwszej (Grupa A, Grupa B).
Sprawdziany zawierają różne typy zadań z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej zgodne z podstawą programową.
Zestaw zawiera część metodyczną z punktacją oraz informacją o badanych
umiejętnościach.

Sprawdziany pozwalają na zbadanie poziomu umiejętności ucznia po klasie drugiej.
2 zestawy sprawdzianów kompetencji po klasie drugiej (Grupa A, Grupa B).
Sprawdziany zawierają różne typy zadań z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej zgodne z podstawą programową.
W zestawie część metodyczna z punktacją, odpowiedzi oraz informacja o badanych
umiejętnościach.

Sprawdziany pozwalają na zbadanie poziomu umiejętności ucznia po klasie trzeciej.
2 zestawy sprawdzianów kompetencji po klasie trzeciej (Grupa A, Grupa B).
Sprawdziany zawierają różne typy zadań z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej zgodne z podstawą programową.
W zestawie część metodyczna z punktacją, odpowiedzi na pytania oraz informacja o
badanych umiejętnościach.

Sprawdziany pozwalają na zbadanie poziomu umiejętności ucznia po pierwszym
semestrze klasy pierwszej.
2 zestawy sprawdzianów kompetencji (Grupa A, Grupa B).
Sprawdziany zawierają różne typy zadań z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej zgodne z podstawą programową.
W zestawie część metodyczna z punktacją oraz informacja o badanych umiejętnościach.

Sprawdziany pozwalają na zbadanie poziomu umiejętności ucznia po pierwszym semestrze klasy drugiej.
2 zestawy sprawdzianów kompetencji (Grupa A, Grupa B).
Sprawdziany zawierają różne typy zadań z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej zgodne z podstawą programową.
W zestawie część metodyczna z punktacją, odpowiedzi na pytania oraz informacja o
badanych umiejętnościach.

Sprawdziany pozwalają na zbadanie poziomu umiejętności ucznia po pierwszym
semestrze klasy trzeciej.
2 zestawy sprawdzianów kompetencji (Grupa A, Grupa B).
Sprawdziany zawierają różne typy zadań z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej zgodne z podstawą programową.
W zestawie część metodyczna z punktacją, odpowiedzi oraz informacja o badanych
umiejętnościach.

Atuty:
- tabelaryczny schemat sprawozdania pozwala na usystematyzowanie
informacji - możliwość kopiowania potrzebnych treści
- jasność i czytelność przekazu.
Sprawozdanie przedstawia propozycje zadań oraz formy realizacji w ramach czasowych.
Arkusz samooceny prezentuje wskaźniki pracy nauczyciela oraz możliwości działań.

Pozwala na szybkie i rzetelne przygotowanie oceny opisowej dla ucznia z zagranicy
na koniec roku szkolnego.
Pomaga w personalizacji tej oceny dostosowując ją do potencjału i możliwości
dziecka na koniec danej klasy.
Oszczędza czas, pozwala na optymalny wybór opinii o uczniu.
Zawiera przykład gotowej rocznej oceny opisowej dla ucznia z zagranicy na trzech
poziomach opanowania materiału: bardzo dobrym, dobrym i niskim.

Nie ma ogólnego, ustawowego obowiązku opracowania planu pracy zespołu klasowego nauczycieli. Wymóg taki może wynikać ze statutu szkoły lub regulaminu pracy placówki.
Propozycja zawiera:
- zasady tworzenia dokumentu
- cele działań edukacyjno-wychowawczych
- propozycje zadań, formy realizacji, oczekiwane efekty oraz terminarz
- przykładowy plan pracy zespołu klasowego w klasie 3.
Wykorzystanie gotowych rozwiązań pozwala na efektywniejsze zarządzanie czasem i zasobami, co przekłada się z kolei na większą elastyczność i możliwość skupienia się na kluczowych zadaniach w szkole.

Roczny plan pracy wychowawcy w klasach 1-3 spełnia formalne wymagania i zawiera:
- zasady tworzenia dokumentu
- obszary działań edukacyjno wychowawczych
- propozycje zadań i terminarz realizacji
- kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
- przykładowy plan pracy wychowawcy klasy 3
Gotowe rozwiązania pozwalają zaoszczędzić czas, który można wykorzystać na dostosowywanie lub modyfikację planu pracy.

Propozycja porusza ważny problem, jakim jest
depresja u dzieci. Wzrost zachorowań w tym obszarze wśród małych dzieci i nastolatków jest
niepokojący, a konsekwencje nieleczonej depresji mogą być bardzo poważne. Znajdziesz tutaj:
- podstawową wiedzę na temat przyczyn, objawów depresji u dzieci
- informację na temat możliwości leczenia depresji u dzieci
- kartę obserwacyjną dziecka z podejrzeniem depresji
- schemat rozmowy z dzieckiem z podejrzeniem depresji

Zestaw kart pracy, zawierający zadania i ćwiczenia dotyczące podstawowych figur
geometrycznych.
Obejmuje:
- rozpoznawanie figur geometrycznych
- rysowanie i kolorowanie figury geometryczne.
- obrysowywanie figur po śladzie
Celem proponowanych zadań i ćwiczeń jest:
- kształtowanie koncentracji i uwagi
- rozwój motoryki małej
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Wartość wszystkich materiałów kupionych oddzielnie - 229 zł
Cena za cały pakiet Vademecum Nauczyciela - 77 zł
Doskonale wiemy, że w pracy nauczyciela mogą pojawić się indywidualne wyzwania, pytania czy zagwozdki, które trudno rozwiązać samemu.
Dlatego przygotowaliśmy specjalny pakiet: Vademecum Nauczyciela + indywidualna konsultacja z doświadczonym nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej lub pedagogiem specjalnym z zespołu Samouczek123.pl.
Podczas konsultacji:
✅ Rozwiążesz konkretny problem, z którym mierzysz się w klasie.
✅ Otrzymasz spersonalizowane wskazówki, jak najlepiej dopasować materiały do Twoich uczniów.
✅ Zyskasz pewność, że w pełni wykorzystujesz potencjał Vademecum.
Cena pakietu: Vademecum + konsultacja – tylko 157 zł
Wiedza, wsparcie i gotowe rozwiązania w jednym miejscu – oszczędzasz czas, nerwy i masz pewność działania.